آیا منطقدانان قدیم از استلزام مادی آگاه بودهاند؟
نویسنده
چکیده مقاله:
ترکیب تابع ارزشی p با ماتریس [1011] که از آن در منطق جدید به استلزام مادّی تعبیر میشود و کذب مقدّم یا صدق تالی شرط لازم و کافی صدق آن به شمار میآید، معادل ترکیبهای تابع ارزشی و در منطق جدید است که دارای همان ماتریس میباشد. این ترکیب اساسیترین مفهوم منطق جدید محسوب میشود و در استدلالهای پیچیدۀ ریاضی نتایج رضایتبخشی داده است. آگاهی یا عدم آگاهی منطقدانان قدیم از شروط صدق این ترکیب سئوالی اساسی و بنیادین در منطق تطبیقی است که پاسخ آن میتواند سایر مباحث تطبیقی در منطق را تحت تأثیر قرار دهد. پاسخهای مختلفی را که تاکنون به این سؤال داده شده است، میتوان در رویکردهای زیر خلاصه نمود: 1) اتفاقیة عامه همان استلزام مادی است. 2) تعریف متصلۀ مقسمی با تعریف استلزام مادی یکی است. 3) شروط صدق متصلۀ مقسمی با شروط صدق استلزام مادی یکی است. 4) آگاهی ابنسینا از شروط صدق استلزام مادی به دلیل وجود قرائن مختلف، له و علیه آن، در متون وی مورد تردید است. 5) شروطصدق اتفاقی اعمّ با شروط صدق استلزام مادی یکی است. 6) شروط صدق هیچیک از انواع شرطی با شروط صدق استلزام مادی یکی نیست و منطقدانان قدیم از شروط صدق استلزام مادی آگاه نبودهاند. در این مقاله به بررسی و تحلیل این رویکردها و نقد دلایل و مستندات آنها میپردازیم و تلاش میکنیم تا با کنار گذاشتن پیشفرضها و درنظر گرفتن جمیع جوانب موضوع به وحدت نظر در این موضوع بنیادین دست یابیم و پایهای استوار برای تحقیقات بعدی در قلمرو منطق تطبیقی فراهم آوریم. بر اساس این تحقیق شروط صدق استلزام مادی منطق جدید بر شروط صدق هیچیک از انواع شرطی در منطق قدیم منطبق نیست و دلایل رویکردهایی که به آگاهی ابنسینا از شروط صدق استلزام مادی حکم کردهاند و یا در جستجوی یافتن قضیهای با شروط صدق مشابه برآمدهاند، از پشتوانۀ کافی برخوردار نیست. در صورت قبول این نظر منطقهای قدیم و جدید دو نظام منطقی مختلف به حساب میآیند که با وجود برخی اشتراکها در اصول و مبانی، از یکدیگر فاصلۀ زیادی دارند؛ چنانچه هندسههای اقلیدسی و غیراقلیدسی و نیز فیزیک نیوتن و فیزیک اینشتین نیز دو نظام هندسی یا فیزیکی مستقلاند.
منابع مشابه
آیا منطق دانان قدیم از استلزام مادی آگاه بوده اند؟
ترکیب تابع ارزشی p با ماتریس [1011] که از آن در منطق جدید به استلزام مادّی تعبیر می شود و کذب مقدّم یا صدق تالی شرط لازم و کافی صدق آن به شمار می آید، معادل ترکیب های تابع ارزشی و در منطق جدید است که دارای همان ماتریس می باشد. این ترکیب اساسی ترین مفهوم منطق جدید محسوب می شود و در استدلال های پیچیدۀ ریاضی نتایج رضایت بخشی داده است. آگاهی یا عدم آگاهی منطق دانان قدیم از شروط صدق این ترکیب سئوا...
متن کاملبافت قدیم شهرها جلوهی فرهنگ مادی و معنوی شهرهای اسلامی مورد : بافت قدیم شهر خواف
شهر نوعی فرهنگ پدیداری است و بافت قدیم جلوههای مادی و معنوی آن را در خود به نمایش میگذارد. از این منظر شهرهای اسلامی تماماً دارای بافت قدیمی با اجزای مشابه میباشند که بیانگر هویت اسلامی، تعامل فرهنگی و پیشینههای تاریخی یکسان میباشد. شهر خواف نمونهای از این گونه شهرهای اسلامی است که علیرغم موقعیت جغرافیایی (واقع بودن در منتهیالیه شرق کشور و انزوای جغرافیایی)، زمانی به عنوان کانونی از تمدن ...
متن کاملبافت قدیم شهرها جلوه ی فرهنگ مادی و معنوی شهرهای اسلامی مورد : بافت قدیم شهر خواف
شهر نوعی فرهنگ پدیداری است و بافت قدیم جلوههای مادی و معنوی آن را در خود به نمایش میگذارد. از این منظر شهرهای اسلامی تماماً دارای بافت قدیمی با اجزای مشابه میباشند که بیانگر هویت اسلامی، تعامل فرهنگی و پیشینههای تاریخی یکسان میباشد. شهر خواف نمونهای از این گونه شهرهای اسلامی است که علیرغم موقعیت جغرافیایی (واقع بودن در منتهیالیه شرق کشور و انزوای جغرافیایی)، زمانی به عنوان کانونی از تمدن ...
متن کاملمتصلۀ لزومی در منطق سینوی و نقد و تحلیل رویکردهای مختلف دربارۀ نسبت آن با انواع شرطی در منطق جدید
در این مقاله پس از اشاره به اهمیت متصلۀ لزومیه و جایگاه آن در منطق قدیم، شروط صدق متصلۀ لزومیه در منطق سینوی و احکام آن و نیز دیدگاههای مختلف در مورد نسبت این متصله با انواع شرطی در منطق جدید بررسی، تحلیل و نقد می گردد. این دیدگاهها به ترتیب تاریخی در رویکردهای زیر خلاصه میشود: رویکرد اول: متصلۀ لزومیه به دلیل علاقۀ خاص بین مقدم و تالی غیر از استلزام مادی و به دلیل اختلاف دیدگاه منطق قدیم و ...
متن کاملمتصلۀ لزومی در منطق سینوی و نقد و تحلیل رویکردهای مختلف دربارۀ نسبت آن با انواع شرطی در منطق جدید
در این مقاله پس از اشاره به اهمیت متصلۀ لزومیه و جایگاه آن در منطق قدیم، شروط صدق متصلۀ لزومیه در منطق سینوی و احکام آن و نیز دیدگاه های مختلف در مورد نسبت این متصله با انواع شرطی در منطق جدید بررسی، تحلیل و نقد می گردد. این دیدگاه ها به ترتیب تاریخی در رویکردهای زیر خلاصه می شود: رویکرد اول: متصلۀ لزومیه به دلیل علاقۀ خاص بین مقدم و تالی غیر از استلزام مادی و به دلیل اختلاف دیدگاه منطق قدیم و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 219
صفحات 33- 70
تاریخ انتشار 2010-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023